Cyklostezka Varhany

Na počátku nápadu projet cyklostezku Varhany bylo, že jsem zahlédl zmínku o ní. Vyhledal jsem si informace, pár týdnů nosil v hlavě nápad projet ji a když opadla horka panující posledních 14 dnů, domyslel jsem výlet do kterého jsem projetí této cyklostezky zakomponoval. A vyplatilo se, bylo to fakt pěkné, každému doporučuji.

Termín padl na sobotu 11. 8. 2018. Celý výlet začínal v Mimoni u Tesca. V devět, kvůli objížďce o pár minut později. Při čekání tak koukám a ač byla předpověď poměrně příznivá, obloha se začala zatahovat.

startujeme a ženou se mraky

Kdo se bojí nesmí do lesa a na dnešní výlet,nejen kvůli možnosti deště, jsem si vzal koloběžku MIBO Royal která má blatníky.

Po půl desáté vyrážíme. Parkem, podél Ploučnice kousek, pak na Brniště, to tedy jen lízneme přes Jáchymov a přichází první stoupání.

někdo si jistí pivo

Všechno zlé je k nečemu dobré a stoupání samozřejmě otevírá i panoramata, pohled na Bezděz, Ralsko, Ještěd.

Pod kopcem se zastavujeme u kaple Boží hrob. Jde o jeskyni která je vytesaná do pískovcové skály u silnice ze vsi Velenice. Podle popisku je střecha nedávno dodělaná.

Boží hrob od silnice

info k Božímu hrobu

interiér

Pokračujeme takovým pohádkovým údolím, hodně to připomíná Kokořínsko, jen tu téměř nikdo není, pár cyklistů, občas auto.

Bývalá zrcadlárna je zajímavě přilepená ke saklnímu masivu.

bývalá zrcadlárna

Trochu živo je až u motoklubu PEKELNÉ DOLY a to, nevím, asi díky tomu, že právě dnes se tam má konat nějaký koncert. Posléze potkáváme kolony motorkářů. Ovšem hned za klubem je jeden ze vstupů do jeskyní. Jenže, no kdo by na to pomyslel, nejsou to jeskyně v pravém slova smyslu, jsou to vytesané chodby a zčásti dříve sloužly jako náhon právěk zrcadlárně. Navíc, při chystání výletu jsem někde zahlédl, že jde asi o deset metrů takže nemám baterku. Baterii v mobilu potřebuji šetřit, co teď. Jdu tedy s půjčeným a tedy nemám žádnou fotku interiéru. A nakonec jsemvyšel jedním z několika vchodů na druhé straně a ledka zhasla a mobil na otisk. Takže zpět pěkně kolem, tmou tmoucí se mi nechtělo. Nic nehrozí, ale je tam absolutní tma. Dáme se do řeči s nějakým místním, říká, že prý celkem je tam na 27 km chodeb a snad že je to soustava propojená až do zámku v Zákupech. Nevím, podrobnosti jsem nehledal.

jeden ze vchodů do podzemí

další ze vchodů do podzemí

v podzemí

O kousek dál je ještě jeden komplex.  Ovšem čas kvapí, dovnitř už nejdeme. Jestli někdy příště tak baterku a asi dlouhé kalhoty, uvnitř je pár bočních chodeb a ty jsou už tak na lezení po čtyřech.

Rozhodně to hcce do zdejších končin ještě jeden výlet. Říkáme si, tady by mohli filmaři opravdu točit peklo. A také toho jednou využili a v části se natáčela pohádka S čerty nejsou žerty.

kopec Ortel od Svitavy

Další stoupání, silnice, no leckajá polní cesta je kvalitnější a ještě dost provoz. Svojkovské skály, tam už je pěkná silnice až vlastně téměř do Nového Boru. Ještě zvažujeme jestli přes Sloup, ale to by bylo další zdržení, tam je toho k vidění. Jeskyně a Lesní divadlo jen míjíme, jen krátká zastávka u sklaního masivu a u lomu.

Střelnice – bývalý pískovcový lom

Před Novým Borem krásný rybík a o kousek dál další. Úplně láká k vykoupání. To se nekoná, jen po kolena, voda, asi musí mít vydatný přítok, je i po dlouho trvajícím horku ledová. Takže po osvěžení rychle do Boru na oběd. A vypadá to, že nejen hlad nás požene, ale i potřeba schovat se před deštěm.

před Novým Borem zase mračna

Radar ale říká, že nás to mine, tak věříme a pokračujeme v cestě normálním tempem.

Čekám náměstí s pár hospůdkami se zahrádkou, že si jednu vybereme pro oběd, ale ouha. Náměstí jen jen vydlážděná plocha bez života, mrtvo, pusto. Ve vzdáleném rohu, cosi, pizzerie, ale tedy, neláká k tomu zajít tam na oběd. V boční uličce objevujeme vietnamskou restauraci, zahrádka, chládek, je rozhodnuto. Jen usedneme pod slunečník stane se zajímavá věc, na polovině zahrádky začne pršet, pár hostů se stěhuje, v naší polovině neprší. Po obědě pokračujeme uličkami Nového Boru směr Polevsko. Poslední stoupání dnešního výletu, asi 5 km.

U rybníčku se lepí oděrky, na vrchol je to už jen pár metrů.

rybníček u přístřešku v Polevsku

tak vrcholy opravdu zažíváme, Polevskem je to několik km stále do kopce

přístřešek Polevsko

Nad Polevskem krásný výhled, Klíč, Medvedí vrchy.

Klíč, Medvědí vrch nad Polevskem

Krásný sjezd k obci Prácheň, kde je další z bodů dnešního výletu – Panská skála alias Varhany alias Čertovy varhany. Njeprve káva, zmrzlina a kofola, za odměnu, že jsme se sem vyškrábali, foto u Varhan, nahoru nejdeme, dost lidí a nedávno jsme tu byli někteří, není zájem.

Panská skála alias Varhany

A přichází hlavní bod výletu, cyklostezka Varhany. Celá vede v profilu bývalé železniční trati a, to tedy ještě nevíme, je úžasná. Jak jsem psal, dlouho je mým snem sjezd z Dlouhých strání,  “stráně” jsem tedy nezkusil, ale tohle je určitě lepší. Zhruba 17 kilometrů dlouhý sjezd, ovšem, jde o bývalou železniční trať, sklon je takový, že stačí jen místy lehce přibržďovat a jinak kolo či koloběžka jedou takovou kochací rychlostí. Prostě bezva. Pravda, nejede to samo celých 17 km, v úplném závěru je třeba trochu přiložit nohu k dílu, ale ani tam ne moc.

Cyklostezka Varhany začíná na jihovýchodním okraji Kamenického Šenova, asi 300 metrů jihozápadně od Varhan. Oficiálně má číslo 3056 a v závěru 3054. V místě nádraží jsou dnes rodinné domy. Prvních pár stovek metrů je třeba trochu šlápnout, ale lehce a od křížení se silnicí Šenov-Oldřichov už jen brzdit. A kochat se. A zastavit se u info cedulí. Cestou je i několik příležitostí občerstvení.

Takže začínáme, Kamenický Šenov.

Tady už stezka nabírá sklon a vlaky tady asi měly co dělat, je to opravdu dost kopec.

První bývalá zastávka na trati, Nový Oldřichov

Je to vždy zajímavé počtení, kdo pojedete poprvé, jistě se u info cedulí zastavte. A pak to jede, pak to stále frčí úplně samo.

zastávka Mistrovice

a jedeme z kopce

zastávka Nová Ves

vagón a v pozadí byla i nádražní budova, dnes tam někdo bydlí.

Růstový hormon je považován za elixír mládí a zdraví. 100% přírodní stimulace vlastní tělesné produkce růstového hormonu, pomáhá nejen proti mnoha nemocem, ale i sportovcům

více informací

www.rustak.cz

zastávka Horní Libchava

zastávka Manušice

a dnešní stav zastávky Manušice

a ještě jednou dnešní stav zastávky Manušice

Právě asi tak od bývalé zastávky Manušice je třeba trochu zapojit vlastní pohon, trať je spíše po rovině.

A jsme na konci. Takhle končí 17 kilometrů kráné cyklostezky. Co jsem se dočetl, je v plánu ji dotáhnout až do města, k zastávce Česká Lípa Střelnice, ale zatím to prý vázne na výkupu pozemků.

konec cyklostezky Varhany

Opravdu je to paráda, doporučuji všem. Sjezd srovnatelný se známým sjezdem z Dlouhých strání, ale díky menšímu sklonu si jej více užijete, v pohodě zvládnete i s dětmi, jak jsem psal, na trase pár možností občerstvení, asi tedy jen v sezóně, opravdu pěkná trasa. A ani nahoru do Kamenického Šenova to nemůže být velká dřina.

Odkaz na celou stezku Varhany na mapy.cz a ještě obrázek s trasou a profilem pocházející ze stejného zdroje.

cyklostezka Varhany

Průjezd Českou Lípu, nestavíme, máme zpoždění a ejhle, překvapení, i z České Lípy až do Vítkova pokračujeme po cyklostezce vybudované na bývalé železniční trati. Jen tedy nikde žádné info, nápovídají tomu jen typické železniční domky u cyklostezky..

Za Vítkovem plním letošního koloběžkářského bobříka, fotku s balíkem slámy. Tedy přesněji s balíky. U nás už nikde nejsou, tady hnedle hromádka.

A už opravdu nestavíme, nerad jezdím za tmy, takže po pěkné asfaltové lesní cestě do Hradčan.

rybník Hradčany

Do Mimoně už dojíždíme na blikačky.

Ralsko a Ještěd

Povedený výlet, cyklostezku Varhany si dám rád ještě jednou a rozhodně stojí za další návštěvu i oblast jeskyní a skal mezi Brništěm a Novým Borem. Příjemně strávený den, 80 kilometrů ujeto a tipy na další výlety.

Ten dnešní výlet mě vedl k myšlence, kde jsou asi další cysklostezky vybudované v profilu železniční trati a zjistil jsem, že jich zase tak moc není a shodou náhod ty nejlepší, tedy myslím si to, mám už za sebou. Tedy Sázava-Přibyslav a dnes Kamenický Šenov-Česká Lípa.

468x66

Mohly by se Vám líbit články...